ستاد فرماندهي و مركز 125

آتش یار سوم محمدزمان محمدجانی

تعداد پرسنل واحد ارتباطات: 6 نفر

آدرس: خيابان مدرس، پشت اداره كل مخابرات استان، ساختمان مركزي 125

تلفنهاي اعلام حوادث: 125 و 32222222

ستاد فرماندهی آتش‌نشانی بابل مرکزی است که یک سیکل را فرماندهی می‌کند و مستقیماً تحت امر مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و با هماهنگی و تعامل با معاونت عملیات در سه نوبت کاری، در تمام مدت شب و روز آماده پاسخگویی به شهروندان است.

این مرکز در هر نوبت کاری علاوه بر پاسخگویی به شهروندان حادثه دیده از طریق سامانه فوریت‌های 125 وظیفه اعزام، هماهنگی و هدایت نیروهای عملیاتی را در زمان بروز آتش‌سوزی و حوادث احتمالی دیگر بر عهده دارد.

ستاد فرماندهی آتش‌نشانی وظیفه کسب خبر و اطلاعات حادثه و حادثه دیدگان و انتقال آن به قسمت بی‌سیم را بر عهده دارد که پس از آن نیروهای عملیاتی به محل حادثه اعزام می‌شوند.

قسمت بی‌سیم، حوادث را با توجه به نوع و اهمیت آن(آتش‌سوزی-حوادث دیگر) اولویت‌بندی و نزدیکترین ایستگاه به محل حادثه را باخبر می‌کند تا آتش‌نشانان در کمترین زمان ممکن خود را به محل حادثه برسانند.

ستاد فرماندهی آتش‌نشانی 5 خط تلفن از طریق سامانه فوریت‌های 125 در اختیار دارد که در هر لحظه(آنلاین) پاسخگوی شهروندان خواهد بود. این سیستم ارتباطی به گونه‌ای فعال است که شهروندان در تماس با این سامانه هیچگاه پشت خط نمی‌مانند و با نخستین تماس ارتباط برقرار می‌شود.

ستاد فرماندهی آتش‌نشانی وظیفه رهبری عملیات را از زمان اعلام حادثه به ایستگاه تا زمان رسیدن نیروها به محل حادثه همچنین وظیفه هماهنگی با نیروهای امدادی موازی با آتش‌نشانی را از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی، پلیس 110، اورژانس ، عوامل سازمان‌های آب، برق، گاز و شهرداری را بر عهده دارد.

ستاد فرماندهی از شهروندان درخواست می کند هنگام تماس با 125 آدرس را به صورت كامل و به ترتیب خیابان اصلی – خیابان فرعی- كوچه و پلاك شهرداری به ستاد فرماندهی اعلام و مطمئن باشند ظرف چند ثانیه آتش‌نشانان نزدیكترین ایستگاه به محل حادثه اعزام خواهند شد. در صورت رخداد حادثه در جاده­ها و بزرگراه‌ها هنگام اطلاع رسانی درباره آن، جهت حرکت و علامت مشخصه محل حادثه را فراموش نكنید.

شماره تلفنهاي اعلام حوادث ( 125 و 32222222 ) را به كودكان، بستگان و آشنایان خود بیاموزید و این شماره را حتما روی دستگاه تلفن خود داشته باشید تا در شرایط اضطراری عزیزان شما بویژه كودكان بتوانند از این طریق به آتش‌نشانی دسترسی داشته باشند.

حوادثی را كه سازمان آتش‌نشانی در پوشش ایمنی خود دارد عبارتند از:

هر نوع آتش‌سوزی گرفتار شدن افراد زیر آوار، در خودروی تصادفی، آسانسور و…

سقوط اجسام و درخت از ارتفاع و احتمال خطر برای شهروندان

سقوط در چاه، كانال آب، رودخانه، سد، استخر و…

وجود حیوانات وحشی و موذی در اماکن عمومی یا منازل

حوادث چرخ گوشت، حلقه‌های فلزی، تسمه نقاله، دستگاه‌های برش و كارخانه‌ای و همه مواردی که در آن جان و مال شهروندان در معرض خطر باشد.