کودکان و خردسالان، به عبارت دیگر گروه سنی بین 0 تا 8 سال از جمله گروه‌هایی هستند که در معرض خطر اصلی مرگ و سوختگی بر اثر آتش سوزی قرار دارند، به دلیل خطرات زیادی که برای این گروه سنی وجود دارد، ارائه آموزش‌های ایمنی و آتش نشانی برای این گروه از اهمیت زیادی برخوردار است.

آموزش نکات آتش‌نشانی به کودکان

کنجکاوی و نترس بودن از ویژگی‌های مشترک اکثر کودکان است؛ آنها به دنبال کشف چیزهای جدید هستند و از عواقب اعمال خود نیز آگاه نیستند. بعلاوه کودکان و نوجوانان نمی‌دانند در مواقع اضطراری باید چه کار کنند و چه کار نکنند. ما به عنوان معلم، والدین، مربی و یا مراقب باید از ایمنی کودکان در صورت آتش‌سوزی اطمینان حاصل کنیم و در واقع آموزش ایمنی عمومی در برابر آتش و استراتژی‌های خاص برای شرایط خاص می‌تواند به حفظ ایمنی آنها کمک کند. آموزش ایمنی و آتش‌نشانی به کودکان و نوجوانان می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد و به سادگی نباید از کنار آن گذشت.

آشنایی با ایمنی آتش‌نشانی برای کودکان

1. درک خطر

بسیاری از کودکان نمی‌دانند در برابر آتش‌سوزی چه واکنشی نشان دهد و حتی ممکن است در زمان حریق، بدون اینکه به مکان امن بروند، در گوشه‌ای پنهان شوند. اما اگر کودکان با حقایق اولیه‌ی آتش آشنا باشند و آموزش نکات آتش‌نشانی به کودکان داده شده باشد، آنها قادر خواهند بود در مواقع اضطراری از خود محافظت کنند. اهمیت این مساله بسیار زیاد است و برخی واقعیت‌ها در این خصوص شامل موارد زیر می‌شود:

  • بیش از نیمی از مرگ و میرهای ناشی از آتش‌سوزی در کودکان زیر 4 سال اتفاق می‌افتد.
  • آسیب‌های حریق در نوجوانی افزایش می‌یابد زیرا نوجوانان رفتارهای پرخطر بیشتری از خود نشان می‌دهند.
  • پسران بیشتر از دختران در آتش‌سوزی‌ها آسیب می‌بینند زیرا بیشتر احتمال دارد پسرها در فعالیت‌های مخاطره‌آمیز شرکت کنند.

2. مدیریت درست مساله

کودکان و نوجوانان روحیه‌ی حساسی دارند و بنابراین بدون اینکه آنها را بترسانید یا وحشت‌زده کنید و مساله را مانند یک فیلم ترسناک نشان دهید، لازم است مطمئن شوید آموزش نکات آتش‌نشانی به کودکان به خوبی انجام شده است. بنابراین گاهی اوقات در مورد ایمنی عمومی صحبت کنید؛ شما می‌توانید به نوبت در مورد کارهایی که در مواقع اضطراری لازم است انجام شود، صحبت کنید و همانطور که در مورد فیلم‌ها، بازی‌ها و داستان‌های ساختگی صحبت می‌کنید، می‌توانید در مورد وظایف آتش‌ نشانی برای کودکان نیز صحبت کنید.

بعلاوه مطمئن شوید کودکان شما در مورد پلیس و آتش‌نشان‌ها اطلاعات کافی دارند. با تمرکز بر این نمادهای سرگرم‌کننده و دوست‌دار کودک، می‌توانید ایده‌های کلی در مورد ایمنی آتش‌نشانی را تقویت کنید. وقتی با اسبا‌ب‌بازی‌ها یا وسایل مربوط به آتش‌نشانی با کودک خود بازی می‌کنید، در واقع درک آنها از ایمنی آتش‌نشانی را بیشتر می‌کنید و این ایده‌ی خوبی است!

3. بحث‌های جدی و تمرین با بازی برای آموزش نکات آتش‌نشانی به کودکان

یکی از روش‌های آموزش نکات آتش‌نشانی به کودکان، استفاده از بازی‌ها است. اگر می‌خواهید کودکان موضوع را خیلی جدی بگیرند و در عین حال نترسند، می‌توانید نکات آموزشی آتش‌نشانی برای کودکان را با زبان بازی به آنها منتقل کنید. هر چیزی که با بازی تمرین شود، به سرعت آموخته شده و به عادت تبدیل می‌شود.

برای مثال اگر مسیرهای فرار در اطراف خانه‌ی خود را به عنوان بخشی از یک بازی آتش‌نشانی تمرین کنید، در صورت بروز یک موقعیت اضطراری واقعی، کودک شما می‌داند که باید از این مسیرها استفاده کند، چرا که پیشتر آنها را به صورت بازی تمرین کرده است.

آموزش نکات آتش‌نشانی به کودکان:

 1. آموزش نحوه‌ی فرار

یکی از نکات اصلی در آموزش ایمنی آتش‌نشانی به کودکان آموزش راه‌های فرار است. برای این کار می‌توانید دو راه برای خروج از هر اتاق در خانه‌ی خود مشخص کنید. معمولا منظور از این دو راه، در و پنجره است؛ با این حال برخی از اتاق‌ها پنجره‌ای ندارند و می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند.

به این ترتیب لازم است خانه‌ی خود را ارزیابی کنید و در این موارد برنامه‌ای تنظیم کنید. اطمینان حاصل کنید که کودک شما می‌تواند فرار کند و نحوه‌ی استفاده از پله‌های فرار را نیز می‌دانند. همچنین شاید لازم باشد یک فضای ملاقات در خارج از خانه ایجاد کنید؛ مطمئن شوید که بچه‌ها می‌دانند چطور به آنجا بروند و منتظر شما بمانند.

2. استفاده از دست‌ها به جای چشم‌ها

وقتی آتش‌سوزی اتفاق بیفتد همه جا تاریک و پر از دود می‌شود و به سختی می‌توان در خانه حرکت کرد. به همین خاطر، برای شبیه‌سازی وضعیت آتش‌سوزی می‌توانید چشمان کودک خود را ببندید. کودکان باید تمرین کنند در تاریکی با چشمان بسته حرکت کنند و از خانه خارج شوند. با بستن چشمان کودک خود از او بخواهید مسیر خود را به یک منطقه‌ی تعیین شده پیدا کند و این کار را به یک بازی تبدیل کنید. این کار باعث می‌شود کودک با محیط اطراف خود آشنا باشد و در مواقع اضطراری بتواند از آموخته‌های خود استفاده کند.

3. شعر در مورد آتش نشانی برای کودکان

آموزش یک شعر فرار از آتش برای تقویت نیاز به خارج شدن از ساختمان در حال سوختن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. این شعرها را با ریتم یکی از شعرهای مورد علاقه‌ی کودک خود بخوانید. این شعرها می‌توانند نجات‌بخش کودک شما باشند و البته قرار نیست چیز پیچیده‌ای باشند: آتیش، آتیش گرفته خونه! باید بیرون بریم از توی خونه! مراقب باش و از آتیش تو دور باش! راه فرارو همیشه بلد باش!

4. آموزش در خصوص آلارم‌های آتش‌نشانی

بسیاری از کودکان با سیستم‌های اعلام حریق و آلارم‌های آتش‌نشانی آشنا نیستند و در صورت پخش آلارم اعلام حریق نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند. به بچه‌های خود آموزش دهید که آلارم‌های آتش‌نشانی در مورد وقوع حریق در یک محل هشدار می‌دهند. آنها باید صدای آلارم آتش‌نشانی را تشخیص دهند و بدانند که با شنیدن این صدا باید چه اقداماتی انجام دهند.

5. کودکان نباید به ساختمان در حال سوختن برگردند

به کودکان خود بیاموزید هنگامی که از خانه یا ساختمان در حال سوختن خارج می‌شوند، باید به محل ملاقات تعیین شده بروند و هرگز نباید دوباره وارد خانه شوند. اگر یکی از اعضای خانواده یا حیوان خانگی آنها گم شده، باید به آتش‌نشان یا فرد بزرگسال اطلاع بدهند و خودشان به تنهایی کاری نکنند. متاسفانه موارد زیادی وجود دارد که فرد پس از خارج شدن ایمن از خانه، دوباره به آنجا بازگشته و دچار آسیب شده است.

6. چک کردن گرما

از کودکان بخواهید درها را لمس کنند تا از نظر گرم بودن و حرارت آن را بررسی کنند. به آنها بگویید اگر در داغ است نباید آن را باز کنند چرا که درهای گرم باعث گسترش بیشتر آتش می‌شوند. کودکان باید یاد بگیرند هرگز به دستگیره‌های داغ در دست نزنند و در صورت لزوم، از یک حوله یا یک تکه پارچه برای این کار استفاده کنند. بعلاوه آنها می‌توانند از پارچه برای پوشاندن صورت و مسیر تنفسی خود استفاده کنند.

7. ایستادن، دراز کشیدن و غلتیدن

ایمن ماندن از آتش و جلوگیری از آتش گرفتن لباس بچه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر اینکه باید به بچه‌ها آموزش داده شود در صورت آتش‌گرفتن لباس خود چه کاری انجام دهند به آنها اصول ایستادن، درازکشیدن و غلتیدن را نیز آموزش بدهید. این کار را جلوی آنها انجام دهید و از آنها بخواهید با شما تمرین کنند. اگر به کودک خود یاد بدهید به جای دویدن این کار را انجام دهد، از بسیاری از آسیب‌های ناشی از آتش‌سوزی جلوگیری کرده یا آنها را به حداقل می‌رسانید.


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *