روش کار با کپسول آتش نشانی به گونه ای است که باید ابتدا ضامن کشیده شود، سپس سر نازل را به سمت پایه آتش گرفته و دسته را فشار دهید به گونه ای که پشت شما به سمت باد باشد تا حرارت آتش به سمت شما نیاید و آتش را خاموش کنید.

همه باید حداقل یک کپسول آتش نشانی در خانه های خود داشته باشند. در صورت بروز آتش ، امنیت شما و خانه تان بستگی به نحوه استفاده صحیح از کپسول آتش نشانی دارد. در این مقاله سعی کرده ایم طریقه استفاده کپسول آتش نشانی را قدم به قدم برایتان شرح دهیم. آشنایی با استفاده صحیح از کپسول آتش نشانی می تواند در شرایط اضطراری جان شما را نجات دهد. اما در ابتدا باید با انواع کپسول های آتش نشانی آشنا شوید.

نکات کلیدی در مواقع آتش سوزی

  • مطمئن شوید که کپسول آتش نشانی مناسب با نوع آتش باشد.
  • مطمئن شوید که در صورت تشدید آتش به مسیر خروجی ( فرار) دسترسی دارید.
  • همیشه خاموش کننده را در دسترس قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که به طور منظم بازرسی و نگهداری می شود.
  • از روش PASS استفاده کنید: پین را بکشید، پایه آتش را نشانه بگیرید، دسته را فشار دهید و نازل را به جلو و عقب بکشید تا آتش خاموش شود.
  • پایه آتش را هدف بگیرید نه شعله های آتش!
  • خاموش کننده را به جلو و عقب حرکت دهید و تمام منطقه را بپوشانید.
  • فاصله ایمن را از آتش حفظ کنید، اما آنقدر دور نمانید که نتوانید با خاموش کننده به آن برسید.
  • هرگز به آتش پشت نکنید.
  • اگر پس از استفاده از تمام محتویات خاموش کننده آتش خاموش نشد، فورا منطقه را تخلیه کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید.
  • همیشه به یاد داشته باشید که کپسول های آتش نشانی برای استفاده در آتش سوزی های کوچک طراحی شده اند، بنابراین اگر آتش خیلی بزرگ است یا به سرعت گسترش می یابد، منطقه را تخلیه کنید و با آتش نشانی تماس بگیرید.

شناسایی مسیر خروج / فرار

شناسایی مسیر خروج / فرار قبل از شروع کار با کپسول آتش نشانی بسیار ضروی است. اگر قادر به خاموش کردن آتش نباشید ، باید حتما راه فراری داشته باشید. این مسئله را هنگام تعیین محل کپسول آتش نشانی خود در نظر بگیرید و بعد از بازیابی مطمئن شوید که گزینه های خروج چندگانه را در این نزدیکی دارید. قبل از اینکه از کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش استفاده کنید ، رعایت نکات ایمنی بسیار حائز اهمیت است. نزدیکترین خروجی را پیدا کرده و طوری قرار بگیرید که پشت شما به سمت خروجی باشد.

در شرایط وقوع آتش سوزی به فاصله مناسب بروید. برد بسیاری از کپسول های آتش نشانی بین 8 تا 12 فوت ( 2.4 تا 3.7 متر ) است. قبل از خالی کردن کپسول ، به سمت آتش حرکت کنید یا از آن دور شوید تا در فاصله 6 تا 8 فوت ( 1.8 تا 2.4 متر ) دور باشید. در نحوه کار با کپسول آتش نشانی هنگامی که آتش را خاموش می کنید و شعله های آتش فرو می نشیند ، می توانید به آن نزدیکتر شوید.

تخلیه کپسول آتش نشانی

تخلیه کپسول آتش نشانی به گونه ای است که عامل خاموش کننده تحت فشار آزاد می شود تا آتش را مهار کند. فرآیند تخلیه ممکن است بسته به نوع کپسول آتش نشانی کمی متفاوت باشد. در روش استفاده از کپسول آتش نشانی ، فقط واژه ” PASS ” را به خاطر داشته باشید :

  • P : پین روی دستگاه آتش نشانی را بکشید.
  • A : نازل را در قسمت پایین شلنگ ، به سمت پایه آتش تنظیم کنید.
  • S : دسته یا اهرم را فشار دهید تا دستگاه تخلیه شود.
  • S : نازل را به جلو و عقب بکشید. دستگاه خاموش کننده آتش را به سمت پایه آتش نگه دارید و آن را از یک طرف به طرف دیگر حرکت دهید تا شعله های آتش خاموش شوند.

آموزش استفاده از کپسول آتش نشانی:

کشیدن پین کپسول:

کشیدن پین کپسول آتش نشانی اولین مرحله خاموش کردن آتش می باشد. هر کپسول آتش نشانی دارای یک پین در دسته است که از تخلیه اتفاقی کپسول آتش نشانی جلوگیری می کند. حلقه را گرفته و پین را از کنار دسته بیرون بکشید. اکنون که خاموش کننده آماده تخلیه است ، دستگاه را نگه دارید تا نازل از شما دور شود. کپسول های مناطق غیرمسکونی یا دارای تراکم بالا / متوسط ممکن است یک زیپ گره خورده متصل به پین باشد تا اداره آتش نشانی مطلع گردد که از این کپسول استفاده شده است یا خیر! این زیپ به گونه ای طراحی شده است تا به راحتی بشکند.

در این مرحله از نحوه کار با کپسول آتش نشانی ، شلنگ کپسول را به سمت آتش بگیرید. اهرم دسته پایین ( دسته حمل ) را با یک دست بگیرید و با دست دیگر شلنگ یا نازل را بگیرید. در نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی شلنگ را مستقیما به سمت پایه آتش نگه دارید ، زیرا شما باید سوختی را که می سوزد خاموش کنید. شلنگ را به سمت شعله های آتش نگیرید. این منبع سوخت نیست و پیشرفت زیادی نخواهید داشت. در طرز کار با کپسول های آتش نشانی دی اکسید کربن ، دستان خود را از نوک تخلیه پلاستیکی که بسیار سرد می شود ، دور نگه دارید.

فشار دادن اهرم کپسول:

فشار دادن اهرم کپسول دومین مرحله طرز استفاده با کپسول آتش نشانی می باشد. برای آزاد کردن عامل خاموش کننده در حالی که با دست دیگر شلنگ را در پایه آتش قرار می دهید ، دو اهرم را با هم فشار دهید. هنگامی که اهرم ها را فشار می دهید ، آهسته و یکنواخت فشار دهید. برای جلوگیری از تخلیه خاموش کننده ، اهرم ها را رها کنید. شلنگ را از یک سمت به سمت دیگر بچرخانید. به منظور خاموش کردن منبع سوخت ، به آرامی شلنگ کپسول را به سمت عقب و جلو بر روی پایه آتش حرکت دهید ، تا جایی که شعله های آتش فرو نشیند.

تخلیه را تا جایی ادامه دهید که آتش خاموش شود. این شامل هر گونه خاکستر گرمی است که می تواند دوباره شعله ور شود. به سمت عقب برگردید و اگر شعله های آتش دوباره شعله ور شد این روند را دوباره تکرار کنید. از نزدیک آتش را تماشا کنید تا مطمئن شوید شعله های آتش دوباره شعله ور نمی شوند. اگر آتش دوباره شعله ور شد اندکی به سمت عقب حرکت کنید ، دوباره شلنگ را مورد هدف نگه داشته و اهرم را فشار دهید و مجددا شلنگ را بر روی پایه آتش نگه دارید تا خاموش شود. هرگز پشت به آتش نکنید. شما همیشه می خواهید در مورد محل آتش سوزی و کارهایی که انجام می دهد هشیار باشید.

نکات مهمی که باید به آن توجه کنید:

پس از خاموش کردن آتش ، دوباره همه جا را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آتش دوباره شعله ور نمی شود. اگر آتش دوباره شعله ور شد ، روند PASS را دوباره تکرار کنید. اگر قادر به اطفا حریق نیستید ، سریعا آنجا را ترک کنید. خاموش کننده ها به طور متوسط عامل کافی در داخل خود دارند که حدود 10 ثانیه کار می کند. در صورت خاموش نشدن آتش ، بلافاصله به سمت عقب بروید و آن مکان را ترک كنید. اگر از قبل با نیروهای آتش نشانی یا اورژانس تماس نگرفته اید ، سریعا جهت اطفا حریق تماس بگیرید.

کپسول آتش نشانی خود را در اسرع وقت تعویض یا شارژ کنید. برخی از کپسول های آتش نشانی یکبار مصرف هستند و پس از تخلیه باید آنها را دور انداخت. برخی دیگر قابل شارژ بوده و می توان آنها را با عامل پر کرده و تحت فشار مجدد قرار داد.

هرگز یک کپسول خالی را نگه ندارید ، زیرا ممکن است کسی سعی کند در مواقع اضطراری از آن استفاده کند. اگر خاموش کننده شما قابل شارژ است ، این کار را در اسرع وقت انجام دهید. آن را به تعویق نیاندازید ، در غیر این صورت ممکن است در شرایط اضطراری بعدی بدون کپسول آتش نشانی گیر کنید. کپسول های آتش نشانی پس از استفاده ، یا اگر تاریخ انقضا آنها گذشته است، یا اگر به مرور زمان فشار خود را از دست داده اند، باید دوباره شارژ شوند.

طریقه کار با کپسول آتش نشانی پودری

طریقه کار با کپسول آتش نشانی پودری نسبتا ساده است، اما برای اطمینان از استفاده موثر و ایمن از آن باید چند مرحله مهم را دنبال کنید که عبارتند از :

  • ارزیابی آتش. اطمینان حاصل کنید که این نوع کپسول مناسب خاموش کردن آتش است. این نوع خاموش کننده برای آتش سوزی هایی که شامل مواد کلاس A، B و C مانند چوب، کاغذ، مایعات قابل اشتعال و تجهیزات الکتریکی هستند مناسب است. با این حال، برای آتش سوزی های حاوی روغن و چربی های پخت و پز (آتش های کلاس F) مناسب نیست.
  • قبل از اقدام برای مقابله با آتش و استفاده از کپسول آتش نشانی مهم است بررسی کنید که کپسول شما کاملا شارژ شده و پین ( ضامن ) خم نشده باشد.
  • در فاصله ایمنی نسبت به آتش بایستید و پین ضامن را بکشید. این کار باعث شکسته شدن پلمپ کپسول می گردد.
  • نازل پاشش را به هر سمتی که می خواهید نگه داشته و در این صورت جهت نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی چهار حالت وجود دارد :
    1. مواد جامد : شلنگ تخلیه را به سمت پایه شعله ها قرار دهید و در سراسر منطقه آتش حرکت کنید.
    2. مایعات ریخته شده : شلنگ تخلیه را به سمت لبه نزدیک آتش برده و به سرعت به سمت چپ و راست حرکت دهید. آتش را به سمت لبه دور هدایت کنید تا شعله ها خاموش شوند.
    3. مایع در جریان : شلنگ تخلیه را در پایه آتش قرار دهید و به سمت بالا حرکت دهید تا شعله ها خاموش شوند.
    4. تجهیزات الکتریکی : برق را قطع کنید و سپس شلنگ را مستقیما به سمت آتش هدایت کنید.
  • اهرم را به آرامی فشار دهید تا خاموش کننده شروع به تخلیه کند. همانطور که شعله های آتش در حال کاهش است ، به آن نزدیک شوید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام آتش خاموش شده است. زمانی که از کپسول های پودری برای خاموش کردن آتش استفاده می شود امکان احتراق مجدد وجود دارد.

طریقه کار با کپسول آتش نشانی CO2

  • قبل از اقدام برای مقابله با آتش و استفاده از کپسول آتش نشانی مهم است بررسی کنید که کپسول شما کاملا شارژ شده و پین ( ضامن ) خم نشده باشد.
  • در فاصله ایمنی نسبت به آتش بایستید و پین ضامن را بکشید. این کار باعث شکسته شدن پلمپ کپسول می گردد.
  • نازل پاشش را نگه ندارید ، زیرا در حین استفاده بسیار سرد می شود و می تواند منجر به سوختگی یخ زدگی شدید شود.
  • در این صورت جهت نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی دومایعات حالت وجود دارد :
  • مایعات قابل اشتعال : نازل پاشش را در پایه آتش قرار داده و در سراسر منطقه حرکت دهید.
  • تجهیزات برقی : برق را قطع کنید ( به منظور حفظ امنیت توصیه می شود حتما این کار را انجام دهید ) و سپس شلنگ تخلیه را مستقیما به سمت آتش هدایت کنید.
  • اهرم را به آرامی فشار دهید تا خاموش کننده شروع به تخلیه کند. همانطور که شعله های آتش در حال کاهش است ، به آن نزدیک شوید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام آتش خاموش شده است ، زیرا در صورت استفاده از کپسول آتش نشانی فوم امکان احتراق مجدد وجود دارد.
  • CO2 یک گاز بسیار سرد است، بنابراین مراقب باشید که سری خروجی تخلیه را لمس نکنید زیرا ممکن است باعث سرمازدگی شود.
  • پس از خاموش شدن آتش، تجهیزات الکتریکی را خاموش کرده و اجازه دهید CO2 قبل از تهویه منطقه دفع شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *